Najčešće metode učenja; pozitivan ishod ili ipak ne?

U vreme kada se ispiti bliže, čitaonice se pune, a stres obuzima gotovo svakog studenta, teži se pronalasku najefikasnijih metoda koje bi nam pomogle da prebrodimo ovaj period. Ipak, šta se desi kada neke ispite ne spremamo tokom celog semestra, a vremena je sve manje?

Svi smo se barem jednom susreli sa komentarom: Ma možeš ti to; uostalom postoje energetska pića i pilule za koncentraciju, pomoći će ti. Ali, šta su zapravo pilule koje možemo dobiti bez recepta, a pomažu nam da ostvarimo uspeh onda kada nismo motivisani i željni učenja i kakav je uticaj brojnih drugih metoda za kojima posežemo, onda kada su nam ispiti za petama?

 

Energetska pića 

 

Najčešći izbor svakako jesu energetska pića. Činjenica je da nas ovi napici čine aktivnijima i budnima, ali da li zapravo imaju uticaj na koncentraciju? Nekoliko istraživanja pokazalo je da zahvaljujući svojim uobičajenim sastojcima (kofein, guaranin, taurin) pored fizičke stimulacije, ova pića zaista mogu poboljšati memoriju i koncentraciju. Bez obzira na kratkoročne pozitivne efekte, ostavljaju brojne posledice ukoliko se konzumiraju u dužem vremenskom periodu. Uzročnici su kardiovaskularnih problema, poput povišenog krvnog pritiska i kardiomiopatije, kao i nesanice i čestih glavobolja. 

 

Prirodni stimulans

 

Jedna od alternativa, posebno popularna proteklih nekoliko godina, jesu i pilule za poboljšanje koncentracije i budnosti. Sve su češće zastupljene u rutini studenata, a neki od njih veruju da su one glavni stimulans na putu do desetke. Ginko, kao jedan od najčešćih izbora prirodnog porekla, postao je naročito popularan u proteklom periodu, a osim pozitivnog efekta na fokus i koncentraciju, pokazao se pogodnim i u poboljšanju cirkulacije. Iako ginko deluje kao pogodniji izbor kada ne preostaje alternativa i izaziva značajno manji broj neželjenih efekata (glavobolja, grčevi, vrtoglavica), svakako bi trebalo uzimati pilule pod nadzorom lekara, pogotovo ako se paralelno konzumira još neka vrsta leka. Iako veliki broj studenata veruje da ovakvi stimulansi efikasno podstiču njihovu moždanu aktivnost, veliki broj lekara tvrdi suprotno. Zapravo, ove pilule rade po principu psihološkog efekta, poznatog i kao placebo efekat. Uverenje da je sama pilula efikasna, podstiče nas da aktivnije učimo i iskoristimo preostalo vreme. 

 

 „Pametan lek” ili ipak ne?

 

Neki studenti idu korak dalje, pa umesto prirodnih alternativa biraju supstance koje nisu na spisku kontrolisanih psihoaktivnih supstanci u Srbiji i koje sadrže amfetamin u svom sastavu. Često se upotrebljavaju u terapiji narkolepsije (hroničnog poremećaja spavanja), kao i tretiranju deficita pažnje (ADD) ili poremećaja hiperaktivnosti (ADHD). Na našem tržištu su poznati kao Modafinil i Modvigil (pametan lek), a osim njih koriste se još neki i funkcionišu po principu povećanja nivoa dopamina, histamina, norepinefrina i oreksina u mozgu, što biva ispraćeno kognitivnom stimulacijom. Pored ovog efekta, brojne su i nuspojave poput: anksioznosti, nesanice, smanjenja apetita, osipa, vrtoglavice i mučnine. Ovi lekovi takođe, nakon dužeg vremenskog perioda korišćenja, mogu postati uzrok zavisnosti. Sve metode koje podrazumevaju poboljšanje kognitivnog kapaciteta kada nam je preostalo malo vremena, jesu metode koje sa sobom nose brojne nepoželjne efekte. Zato je svakako sigurnije osloniti se na prirodne stimulatore, kvalitetan san, zdravu ishranu i metode efikasnog učenja.

 

Alternativne (zdravije) metode

 

Prvi i najvažniji savet definitivno jeste kontinuirano učenje i pravilno raspoređivanje gradiva. Učenje tokom celog semestra svakako jeste najpogodniji način za savladavanje gradiva, ali nikada nije kasno početi. Dokle god možemo rasporediti svoje učenje i pri tom sebi obezbediti kvalitetan san, na dobrom smo putu ka položenim ispitima.

 

Pomodoro tehnika učenja je jedna od najpopularnijih metoda, koja pokazuje neverovatne rezultate, a zasniva se na učenju u vremenskim intervalima dužine 25 minuta nakon kojih sledi kratka pauza. Svoj neobičan naziv dobila je zahvaljujući tajmeru u obliku paradajza, Frančeska Ćirila, koji je i osmislio ovu tehniku. Učenje u kraćim intervalima vremena u kojima je koncentracija najveća i nagrađivanje sebe kratkim pauzama koje možemo proizvoljno iskoristiti, tehnika je koja pokazuje najveću efikasnost.

 

Još jedan od načina jesu takozvane „flashcards”, koje sadrže ispisane najbitnije definicije neophodne za razumevanje gradiva. Pored toga što učenje čine zanimljivijim, ponavljanje gradiva svakako jeste jedan od načina sticanja sigurnosti naročito pred usmene ispite.

 

Pored nabrojanih metoda jedna od značajnih jeste i mapa uma. Predstavlja vid savladavanja gradiva u kome se najznačajniji pojam centralno pozicionira na papiru, dok se oko njega strukturiraju pojmovi koji su u vezi sa njim. Na samom kraju, povezivanje upravo naučenog i već savladanog gradiva, jeste jedan od najbitnijih koraka učenja, koji omogućava implementiranje gradiva i čuvanje u dugom vremenskom periodu. Na taj način ne učimo jedan predmet, već širimo mrežu podataka koja će nam biti značajna u budućnosti.

Ispitni rok, kao najteži deo studija, uzrok je brige i velikog stresa gotovo svih studenata. Nadamo se da će vam neki od saveta i metoda biti značajni u narednom periodu. Želimo vam sreću i uspeh u predstojećim rokovima.

Izvori:

  • Volkow ND, Fowler JS, Logan J, et al. Effects of modafinil on dopamine and dopamine transporters in the male human brain: clinical implications. JAMA. 2009;301(11):1148-1154. doi:10.1001/jama.2009.351
  • Rath M. Energy drinks: what is all the hype? The dangers of energy drink consumption. J Am Acad Nurse Pract. 2012;24(2):70-76. doi:10.1111/j.1745-7599.2011.00689.x