LinkedIn za studente

Sigurno ste već čuli za najveću i najpopularniju poslovnu društvenu mrežu – LinkedIn. Za razliku od drugih popularnih društvenih mreža gde je cilj da se povežete sa porodicom i prijateljima, LinkedIn vas povezuje sa poslodavcima i ljudima iz struke. Dobrodošli u nov svet stvaranja poslovnih veza, odnosno internet networking-a! 

Nekada su se poslovne veze sklapale na pauzama između sastanaka ili predavanja na konferencijama, a danas je taj proces znatno olakšan. Naravno, ovo zavisi i od osobe. Mnogi ne znaju da se snađu na ovoj platformi i iz tog razloga brzo odustanu. U ovom tekstu približićemo vam LinkedIn, kako napraviti efikasan profil i interagovati sa onlajn poslovnim svetom.

LinkedIn je najveća profesionalna društvena mreža

Izvor slike: http://www.djurovic.in.rs/wp-content/uploads/2014/07/LinkedIn-networking.jpg 

 

Kratka istorija LinkedIn-a

Osnovan 2003 godine u Americi, u garaži jednog od osnivača platforme, LinkedIn je preokrenuo poslovni svet. Od 2015. veći udeo zarade ove firme je poticao od prodavanja pristupa profila korisnika kompanijama koje traže radnike. Od decembra 2016. Microsoft je prisvojio firmu. Danas LinkedIn ima preko 830 miliona registrovanih korisnika iz 200 zemalja. LinkedIn pruža mogućnost da korisnici, poslodavci i oni koji traže posao, naprave svoj profil i stvaraju konekcije. Osim stvaranja konekcija, korisnici mogu da postavljaju objave, naprave ili učestvuju na događajima, pridruže se grupama, zaprate firme i udruženja i još mnogo toga.

LinkedIn logotip i slogan

Izvor slike:  https://business.linkedin.com/etc.clientlibs/settings/wcm/designs/gandalf/clientlibs/resources/images/og-social-share-image.jpg 

 

Otvaranje novog profila

Novi nalog možete lako napraviti: unesete mejl i lozinku i samo pratite instrukcije. Da bi vam profil bio upotpunjen morate staviti profilnu sliku, pozadinsku sliku i uneti informacije o sebi. 

Slika treba da bude profesionalna. Treba da se jasno vidi vaše lice, da ste u fokusu, profesionalnije obučeni i nasmejani. Ovo je prva slika koju će vaše konekcije, kao i potencijalni poslodavci, videti. To je vaš prvi utisak. Neka vam pozadina bude što jednostavnija i po mogućnosti jednobojna. Fokus treba da bude na vama.

Saveti za bolju LinkedIn sliku

Izvor slike: https://blog.linkedin.com/2017/march/14/linkedin-profile-photo-tips-introducing-photo-filters-and-editing 

 

Pozadinska slika ili cover slika treba da predstavlja vašu ličnost. Možete da stavite neku sliku vezanu za vašu profesiju ili da napravite personalizovani cover koristeći program poput Canva.

Ne zaboravite da unesete opšte informacije o sebi. Unesite podatke o vašem školovanju, od srednje škole pa nadalje, zajedno sa godinama upisa i diplomiranja, ili očekivanog diplomiranja. Popunite odeljak vezan za iskustvo. Pošto ste studenti i verovatno još niste imali plaćene pozicije, ovde pišete o relevantnim volontiranjima, praksama i sličnim iskustvima. Razmislite šta ste sve radili na datoj poziciji i predstavite to u crticama radi lakšeg čitanja. Takođe, navedite veštine koje ste koristili ili savladali na tim pozicijama. 

I za kraj napišite headline. On se automatski obnovi kada dodate novo iskustvo, ali možete i sami da osmislite svoj gde ćete navesti čime se bavite ili čime želite da se bavite.

Primer profila jednog studenta

Izvor slike: https://nealschaffer.com/linkedin-profile-students/  

 
Sređivanje profila

Kada popunite osnovne informacije i dodate potrebne slike, možete da pređete na sređivanje profila. Prvo šta treba da uradite jeste da se predstavite u about odeljku. Tu ćete da napišete ko ste, čime želite da se bavite i kako su vas vaša iskustva oblikovala. Ukratko, ovo je deo profila gde vi treba sebe da prodate. Zašto baš vas da neko izabere? Vodite računa da su prve 2-3 rečenice ključne i da će dalje da čitaju samo oni koje ste zainteresovali. Na ovom linku možete da vidite primere.

Ne zaboravite da dodate industriju u kojoj želite da radite. Da li je to istraživanje, izdavaštvo ili marketing; postavljanje industrije će vas lakše spojiti sa ljudima koji rade u toj industiji i poslodavcima iz te oblasti. Spisak i opise industrija možete naći na sledećem linku.

Osim odeljaka koje dobijete pri otvaranju profila, LinkedIn nudi i druge odeljke koji mogu da vam posluže da obogatite vaš profil i pokažete vaše veštine. Možete da dodate odeljak za kurseve koje ste slušali na fakultetu (courses), mesta na kojima ste volontirali (volunteering), spisak licenci i sertifikata koje posedujete (licences and certificates) – ovde se stavljaju sertifikati jezika i profesionalna usavršavanja (uživo ili online). Coursera automatski završeni sertifikat može da se konektuje sa ovim odeljkom LinkedIn-a. Možete da stavite i nagrade i stipendije koje ste dobijali (honors and awards). Možete veoma detaljno da napravite vaš profil, samo pazite da ne preterate i ne pretrpate ga nepotrebno.

Prve konekcije

LinkedIn će vam preporučiti koga da pratite. Za početak zapratite vaše kolege i profesore, tako polako gradite vaš network. Kako gradite network videćete kako vam se popunjava feed. U feed-u će vam se pojaviti stranice koje ste zapratili, objave i reakcije vaših konekcija. Tu možete pronaći nove konekcije za vaš network. 

Primetićete brojeve pored imena konekcija. Broj jedan pored imena znači da je to vaša konekcija, broj dva znači da je to konekcija vaše konekcije, a broj tri znači da je profil udaljen za još jednu konekciju. 

Slikovit prikaz konekcija na LinkedIn-u

Izvor slike: https://media-exp1.licdn.com/dms/image/C5612AQEUWP5CFlqz1w/article-cover_image-shrink_600_2000/0/1520139939888?e=2147483647&v=beta&t=y8Y3NgA7yPcyLIpI8k-ZPR43-7KxWMbvVZqy1EC6RlA

 

Neki profili su zaključani, obeleženi oznakom katanac, njima morate poslati poruku da biste se povezali. Ostavite vaše profile otvorene da bi vas potencijalne prilike mogle lakše naći. Tek ste na početku karijere, nema potrebe da se zaključavate, samo ćete otežati pristup ljudima. 

Pokazano je da najposećeniji profili imaju preko 500 konekcija. Kad imate preko 500 konekcija LinkedIn ne pokazuje koliko preko imate, ali se računa da ste dobro umreženi i dobijate na značaju kao profil.

Napomena! Kada gledate nečiji profil oni će dobiti notifikaciju. Ovo pruža šansu da oni pogledaju vaš profil i da se povežete.

LinkedIn pravi preporuke koga da dodate u svoj network

Izvor slike: https://doc.scot/wp-content/uploads/2021/05/linkedin-manage-connections-remove-screen-add-quality-qualify-find-search-linkedin-doctor-david-petherick.png 

 

Ostanite aktivni

LinkedIn ne vredi mnogo, ako nikad ne ulazite u njega ili samo prolazite kroz feed. Ovo je prostor da pokažete sebe poslovnom svetu. Osim deljenja novih pozicija i završetka studija, koje se dešava automatski, možete da pravite svoje objave. Pored objava možete da delite slike, video, pišete članak ili podelite nečiji članak, napravite poll i drugo. Interakcijom sa vašim network-om učvršćujete mreže i ljudi vas bolje pamte.

Tipovi objava na LinkedIn-u od 2022 godine

Izvor slike: https://lh5.googleusercontent.com/538SMYqIYNJh_D0UbN-j338NwbY6GjtGIH-HtpkbqLrrdopLnvAv3R_o9u2YRUY3Y8yjTgmRs4iZAwJJw6bCo1i44XH9L9Ay_Ag1E7Y31p3SGpbaD4e8MYiuLWlMxD6RgO7DwLk3

 

Da li ste počeli neki novi online kurs ili ste ga završili? Da li ste se učlanili u neko udruženje ili osnovali svoje? Da li ste bili na nekoj radionici, takmičenju ili volontiranju? Da li ste naučili neku novu veštinu? Sve ovo možete podeliti sa vašim konekcijama. I naravno, podržite vaše konekcije reakcijom na njihove objave. Vaše interakcije sa drugima i vaše objave su vidljive u activity delu vašeg profila. Ne ustručavajte se da objavljujete vaš put razvoja. Ljudi vole da prate tuđe priče. Pišite vašu profesionalnu priču. 


Primer jedne objave gde se prikazuje stečeni sertifikat

Izvor slike: https://www.iiba.org/globalassets/iiba-analyst-catalyst/images/posting-course-certificates-on-linkedin-social.jpg 

 

Bitno je zapamtiti da LinkedIn nije CV niti rezime. Mnogo je širi od toga. Zato sve češće poslodavci pitaju da im prosledite link ka svom LInkedIn-u.

Nadamo se da ste naučili nešto novo i da ćete otvoriti LinkedIn što pre!

 

Izvori: