Saveti za bolju organizaciju vremena

Svima nam se nekada čini da obaveze kradu naše slobodno vreme, a nekad i vreme koje je namenjeno tim obavezama. U jednom danu je moguće provoditi vreme sa bliskim ljudima, opustiti se, a ujedno i završiti sve svoje obaveze. Takav dan može biti vaša svakodnevnica, a podelićemo sa vama neke savete i kako.

 

 

Upravljanje vremenom

Najpre, u cilju planiranja dana treba imati veštinu dobre raspodele obaveza. Važno je odrediti prioritete, važnije obaveze, kao i one lakše, manje važne zadatke. Preporuka je prvenstveno odraditi teže, uglavnom i manje drage zadatke, a zatim planirati rad na lakšim i zanimljivijim. Pored dobrog raspoloženja zbog uspešno završene stavke, to znači da je preostao još samo manje zamarajući deo posla.

 

Ako morate da pojedete žabu, najbolje je da to obavite odmah ujutru. Ako morate da pojedete dve žabe, najbolje je da prvo pojedete veću.

-Mark Tvejn

 

 

To-do lista

Smišljanjem načina da što zanimljivije, a ujedno i efikasnije raspodelite svoje obaveze stvorena je to-do lista. Nakon izdvojenih prioriteta, druge obaveze se njima prilagođavaju. Izaberite 2-3 prioriteta za jedan dan i ostale obaveze prilagodite njima. Zabluda u vezi to-do liste je da sve isplanirane zadatke sa te liste morate da uradite taj isti dan. Dovoljno je da uradite velike ili teške stavke, a sitnije i ne toliko hitne stavke, ostavite i za sutra ili neki drugi dan. Normalno je da svoj plan konstantno menjate, ipak se prilagođavate sami sebi. 


 

Kvalitet, ne kvantitet!

Kada imate manje stvari (a barem 80% je nepotrebno) lakše nalazite ono što vam je neophodno. Tako je isto i sa predmetima za učenje, obavezama koje želite da završite taj dan. Nekada je manji broj obaveza ili predmeta za učenje mnogo efikasniji nego pokušavanje da se svega rešite odjednom. Zapamtite – brže se završi kad se radi jedan po jedan zadatak, radom više njih odjednom možemo preopteretiti sebe i koncentraciju.

 

Planiranje obroka

Jedan način koji se pokazao kao veoma efikasan prilikom organizacije je planiranje jela. U toku dana je izuzetno korisno planirati u koliko sati i koje jelo vam se jede. Planiranje obroka ne podrazumeva sate u kuhinji, može biti i odlazak u menzu. Odlazak u menzu bi, zapravo, predstavljao dobru uštedu vremena u odnosu na kuvanje kod kuće, jer vreme u kuhinji zamenjuje tih par minuta na putu do menze. Zašto je važno planirati obroke? Na taj način se obraća pažnja na pauze u vremenu koje se neće odnositi na završavanje poslova/zadataka; te pauze obezbeđuju bolju koncentraciju i funkcionisanje u ostatku dana. Naravno, dobro raspoloženje zagarantovano.


 

ABCDE metoda za određivanje prioriteta

ABCDE metoda je korisna za eliminaciju i određivanje prioriteta. Prvi korak je napisati sve zadatke koje treba da obavite. Zatim zadatke koje ste napisali treba da označite slovima u odnosu na njihovu važnost. To je svrha ABCDE metode. Ispred svakog zadatka na listi napišite jedno od ovih slova.

A znači veoma važno, nešto što morate da uradite. Ako to ne učinite, može doći do ozbiljnih negativnih posledica.

B znači važno, nešto što bi trebalo da uradite. Ovo nije toliko važno kao zadaci označeni sa A. Postoje samo manje negativne posledice ako se ovi zadaci ne urade.

C označava stvari koje je lepo uraditi, ali koje nisu toliko važne kao zadaci označeni sa A i B. Nema negativnih posledica ako ne uradite ove zadatke.

D znači delegirati. Ovaj zadatak možete dodeliti nekom drugom ko umesto vas može da ga uradi.

E znači eliminisati, kad god je to moguće. Trebalo bi da eliminišete svaku aktivnost koju možete, kako biste oslobodili svoje vreme.

Kada koristite ABCDE metodu vrlo lako možete da sortirate zadatke prema važnosti. Na taj način ćete svoju pažnju usmeriti na stavke sa liste koje su vam najvažnije.



Izvori: